Tuesday, June 2, 2015

7 PETUA HILANGKAN JERAGAT DIWAJAH

Duit pun dah habis beratus-ratus,tapi JERAGAT ATAU PIGMENTASI tak jugak hilang malah tak juga berkurang....Stresss!!!!.
Malah kulit wajah menjadi semakin gelap & jeragat semakin merebak seluruh wajah...SEDIH!!!

Image result for gambar jeragat di muka

Jangan sedih...memang kadang-kalanya produk dan perawatan wajah yang ada dijual dipasaran tidak sesuai.Mungkin sesetengah kulit memerlukan perawatan semulajadi dengan menggunakan manfaat bahan alam.Jom saya nak kongsikan beberapa petua yang boleh dipakai guna untuk sesiapa yang alami masalah JERAGAT.

GETAH BAWANG PUDARKAN PIGMENTASI
Selain dijadikan rencah dalam masakan,bawang juga sangat berguna untuk rawatan masalah kecantikkan yang dihadapi oleh wanita.

  • CARANYA...Belah bawang merah kepada 2 bahagian.Kemudian secara perlahan-lahan gosok bawang pada bahagian wajah yang berjeragat.Lakukan 2 kali sehari..insyallah jeragat atau pigmentasi akan semakin pudar.
Image result for gambar bawang merah
MANFAAT BERAS & KUNYIT
  • Ambil setengah gengam beras,kemudian rendam semalaman.Toskan dan tumbuk sehingga halus bersama 1 sentimeter kunyit hidup.Gaulkan bahan tersebut dengan putih telur dan sedikit air perahan lemon ataupun limau nipis.Sapukan pada muka sebagai masker serta lakukan setiap hari agar mendapat hasil yang memuaskan.
Image result for gambar beras

Image result for gambar kunyit hidup

KULIT PISANG BERANGAN BUAT KULIT SEKATA
  • Sapukan pada wajah dengan kulit pisang berangan.Gosok perlahan-lahan pada bahagian dalam kulit,lakukan sekerap mungkin.Petua ini membolehkan jeragat berkurangan malah kulit wajah akan menjadi sekata.
Image result for gambar kulit pisang

HAMPAS KELAPA MENCERAHKAN
  • Hampas kelapa jangan dibuang sebaliknya digunakan untuk merawat wajah & tubuh.Gosok pada wajah yang bermasalah  setiap kali mandi,hasilnya jeragat akan beransur hilang.Malah hampas kelapa juga boleh digunakan untuk menggosok tubuh.Ia akan membuatkan kulit lebih bersih,lembut,halus & cerah.
Image result for gambar ampas kelapa

SUSU TEPUNG MELEMBAPKAN
  • Jeragat sangat mudah menyerang pada seseorang yang punyai kulit wajah yang kering.Bagi mengatasinya minum air secukupnya dan gunakan bedak atau krim yang punyai pelindungan matahari.
  • Bancuh sesudu susu tepung dengan air perahan limau nipis.Jadikan masker,sapu rata pada seluruh wajah.Biarkan kering dan bilas dengan air bersih.
Image result for gambar susu tepung

KHASIAT SIRIH MUDA
  • Petik beberapa helai daun sirih muda,simpan didalam peti sejuk.Setiap pagi gosokkan wajah yang punyai jeragat dengan sehelai daun sirih muda.Lakukan sehingga jeragat berkurangan & ia juga dapat membuatkan kulit lebih halus.
Image result for gambar sirih muda

KULIT KAYU MANIS LICINKAN WAJAH
  • Asah kulit kayu manis dengan menggunakan belakang lesung batu dan campurkan air kulit kayu manis dengan bedak sejuk,sapukan pada seluruh wajah.Sapukan nipis-nipis pada bahagian yang punyai masalah jeragat atau pigmentasi.
  • Manfaatnya,jeragat akan kecut,berkurangan,parut akan hilang dan menjadi lebih licin.

Image result for gambar kulit kayu manis


Tu dia....moga dengan perkongsian yang dikongsi ni,dapat memberi sedikit sebanyak pada semua wanita-wanita yang mencari penyelesaian untuk menghilangkan jeragat yang membelenggu sudah sekian lama...Jangan dipandang remeh yer...petua orang-orang tua...Moga mendapat wajah yang diidamkan..

SELAMAT MENCUBA...


Image result for GAMBAR WAJAH MEMIKAT





















2 comments: